5 roliga och myopi-bekämpande aktiviteter för ditt barn

Att få ditt barn att slita sig från skärmen och gå ut och leka kanske inte alltid är det lättaste, men det hjälper att ha en plan redo med roliga utomhusaktiviteter. Förutom att ögonen mår bra finns det ju flera andra hälsofördelar av att komma ut och leka loss. 

Här är våra favorittips på utomhusaktiviteter:

Kurragömma eller dunkgömme utomhus

En klassiker som inte behöver detaljerade instruktioner. Att spendera tid utomhus i dagsljus är nyttigt för ditt barns syn. Genom att leka kurragömma får barnen dessutom öva på att växla fokus på objekt på olika avstånd! 

Flyga Drake

Ta ett gammalt lakan, ett par pinnar som du binder i ett kors och en fiskelina och bygg en hederlig drake. Även här får ditt barn träna på att fokusera på ett objekt på längre avstånd som ett avbrott från närarbetet framför skärmen eller skolböckerna. 

Gatukritor

De flesta barn tycker om att rita och måla, så varför inte göra en vanlig inomhusaktivitet till en utomhusaktivitet? Gatukritor är enkelt att hitta i leksaksbutiker och funkar perfekt både för att rita riktiga mästerverk eller en rolig hage att hoppa. 

Skattjakt

En aktivitet som kanske kräver lite mer pyssel och planering, men som vi lovar kommer få dina barn att glömma bort skärmen är en skattjakt. Ambitionsnivå och eventuella priser bestämmer du själv, om du har flera barn kanske syskonen till och med kan få göra en åt varandra? Med en karta över trädgården eller parken, ledtrådar utplacerade under resans gång och en skattkista fylld med guld (eller kanske snarare en chokladpeng i guldomslag) är surfplattan ett minne blott – i alla fall för en stund.

Utebingo

Utebingo, eller naturbingo, är en lek som kan lekas om och om igen. Leken går ut på att varje barn får en bingobricka som de ska fylla genom att själva hitta saker som stämmer överens med det som brickans olika rutor visar. Kanske är det ett björklöv, en pinne som är lika stor som skon eller en kotte? Vill du som lekledare spara tid finns bingobrickor att ladda ner via olika hemsidor på nätet.

Bonustips: 20-20-20-regeln!

Skärmen är lättillgänglig, underhållande och underlättar vår vardag på många sätt. Men den ger oss också torra och trötta ögon. Ett enkelt och välbeprövat knep som är bra för våra ögon är 20-20-20-regeln: Ta en paus i 20 sekunder var 20:e minut och fokusera blicken på något som ligger 6 meter bort (20 feet).